viewability simulatie simpel

7 is het nieuwe 1 in zoekmachinemarketing!

Iedereen wil de eerste positie in Google’s zoekresultaten. Maar wanneer de gebruiker naar beneden scrollt dan verdwijnt de eerste positie ook als eerste uit beeld. Neem maar een zoekresultaat in gedachten en scroll een tandje naar beneden. Welke positie is het langste zichtbaar? Kijk hierboven: ik maakte een eenvoudige simulatie (desktop) en in die situatie is de zevende positie altijd in beeld. Dit is de meest zichtbare positie en op basis hiervan de optimale positie in deze SERP.

SERP simulatie uitgelegd

De afbeelding hierboven simuleert een lezer die de pagina scrollt van boven naar beneden. De simulatie neemt drie grotere stappen en simuleert dat iemand kijkt naar de eerste weergave na het laden van de SERP, dan halverwege en het laatste deel van de pagina. Het laatste deel van de pagina is daar waar de zoekresultaten ophouden. Het blauwe vak geeft de eerste en tweede positie weer. In de tweede SERP weergave (middelste) daar zien we dat halverwege de pagina alleen positie 6 en 7 nog in beeld zijn en in de meest rechter weergave is de zevende positie altijd nog in beeld. Op basis hiervan zouden we een simpele viewability score kunnen geven aan de gemarkeerde posities. Dan wordt de ranking:

  • Zevende positie: 3 punten
  • Zesde positie: 2 punten
  • Eerste positie: 1 punt
  • Tweede positie: 1 punt

Deze dimensie van zoekmachine-optimalisatie wordt viewability genoemd en deze werkt hetzelfde voor organische zoekresultaten (SEO) als voor voor search engine advertising (SEA). Daarmee is dit een ideale basis voor het toewijzen van enige objectieve waarde aan een positie.

Viewability in zoekmachinemarketing

Zoekmachines zijn een relatief nieuw marketingcommunicatie kanaal met geheel eigen eigenschappen. Zoekmachinemarketing bestond voor het jaar 2000 niet zoals we die nu kennen. In slechts 15 jaar heeft dit medium en deze branche zich echter ontwikkelt tot één van de grootste nieuwe kanalen voor online adverteren. Het is nu wellicht moeilijk voor te stellen maar in 2000 kon je een bedrag overmaken en dan kreeg je een vaste plek in de zoekresultaten voor een x periode. Dit weet ik omdat ik dit zelf wel eens heb gedaan destijds. Net als Google met AdWords heeft de zoekmachinemarketing wetenschap zich ook ontwikkelt tot een volwassen tak, en hierbij is viewability is een bruikbare meeteenheid gebleken voor het analyseren van zoekmachineresultaatpagina’s (SERPs).

De waarde van een SERP positie

Niet elke positie heeft altijd dezelfde waarde. Er zijn een aantal dimensies extra nodig om een tot een voor de praktijk bruikbare score te komen. Die moet dan elke keer berekend worden voor elke mogelijke variatie van apparaat, schermresolutie etc. Het maakt ook verschil of iemand ingelogd is tijdens het zoeken: dat neemt verticale ruimte in en dan zal bijvoorbeeld positie 6.45 winnen. Maar met deze kennis kan er rekening mee worden gehouden wat tot betere resultaten leidt. Denk bijvoorbeeld aan een display ad (een banner op een website). De vorm daarvan is relevant voor de zichtbaarheid er van tijdens het scrollen en de beste optie een staande rechthoek want die is het langst zichtbaar.

De sweetspot in een SERP

Dus wat is de sweetspot? Het deel van de zoekresultatenpagina dat gegeven de omstandigheden van device, schermgrootte en Google Search interface instellingen het langst zichtbaar is. Om nog specifieker te zijn: het langst zichtbaar terwijl de pagina geheel van boven naar beneden wordt bekeken. Omdat de variatie in schermresolutie en apparaten behoorlijk groot is kunnen we nooit exact zeggen welke positie het meest zichtbaar is. De sweetspot is wel makkelijker aan te wijzen en die bevindt zich net boven de vouw.

 

position matters

bron: 5 Factors of Display Viewability – https://www.thinkwithgoogle.com/infographics/5-factors-of-viewability.html – gedownload op 9-11-2015

Bovenstaande afbeelding komt uit onderzoek 5 factors of viewability van Think with Google en geeft de optimale positie per resolutie weer op basis van de zichtbaarheid. Uit de afbeelding kunnen we afleiden dat voor het scherm met de resolutie 300 x 250 de optimale positie ongeveer één positie boven de vouw ligt. Voor de resolutie 728 x 90 is dit op de vouw etc.

De beste positie in een SERP?

Daar waar je zichtbaar bent en het telt! Schakel daarom het liefst een professional in wanneer u online gaat adverteren want het betaalt zichzelf terug.

Wilt u weten of uw campagnes optimaal zijn of bent u van plan te gaan adverteren? Bel mij dan gerust want ik denk graag met u mee en hou wel van een goede bak koffie bij een uitdaging!

Alle uitspraken in dit blog zijn mijn persoonlijke meningen en op persoonlijke titel en zijn op geen manier de mening van Google. Alle materialen voorzien van het Google copyright disclaimer behoort aan hen toe en voor informatie daarover verwijs ik graag naar de rechthebbende. 

 

 

,

3 reacties. Reactie plaatsen

  • […] op bovenstaande kwam Daniel Mulder met een interessant statement. Volgens hem is positie 7 in Google nu de belangrijkste positie. Waar voorheen de focus was op de nummer 1-positie, is het nummer 7 de positie die statistisch […]

    Beantwoorden
  • Leuk artikel! Ik ben wel heel benieuwd of dit ook blijkt uit de CTR, dat resultaten die ‘t meest in beeld zijn ook meer kliks krijgen. Je zou dan verwachten dat de zesde en zevende link net wat beter scoren dan de vijfde.

    Mag ik je ook nog even op één foutje wijzen? In de eerste alinea van je conclusie staat “betaald” waar het “betaalt” moet zijn. 😉

    Beantwoorden
  • Bedankt voor je leuke reactie Daniëlle! Het complete verhaal is denk ik dat dit ook per link zal uitmaken: hoe aantrekkelijk is die? Zoals met het nieuwe search template (weergave Google Search resultaten) waarbij ads niet meer aan zijkant worden getoond en ads langzaam aan meer opties krijgen zoals het tonen van het aantal sterren voor reviews in de ad boven de serp. Met sterren krijg je meer klikken dan zonder. Ik denk dan ook dat het om gaat om A) zichtbaar zijn, B) zoveel mogelijk zichtbaar zijn en C) zo onderscheidend mogelijk zijn / opvallen en wanneer je veel zichtbaar bent met een sterk onderscheidend zoekresultaat of ad, dan ben je spekkoper?

    Gr Daniël

    PS. bedankt voor de correctie, het is aangepast. Ik ging er van uit dat het voor mij verleden tijd was (red 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu