Starten met SEO: 7 praktische tips om je zoekwoorden te bepalen

Even Googelen. Word je niet gevonden op Google als bedrijf, dan besta je voor veel consumenten gewoon niet. 92 procent van de Nederlanders gebruikt zoekmachines. Het aandeel van Google is maar liefst 93 procent. In steeds meer branches begint de aankoop met een zoekopdracht. Toch gaat het vaak mis omdat bedrijven niet goed begrijpen hoe Google werkt. In aanloop naar de Workshop Starten met SEO, geeft marketingbureau Bloeise zeven praktische tips om je zoekwoorden bepalen en voor een goed zoekwoorden onderzoek.

7 SEO tips voor zoekwoorden

Je wil met je website gevonden worden door je doelgroep zodat je product of dienst wordt afgenomen. Daarvoor is het cruciaal dat je website in Google getoond wordt bij de juiste zoekwoorden. Deze praktische SEO tips helpen je om je ideale zoekwoorden te vinden.

  1. Brainstormen

Alles mag en iedere suggestie telt. Ga er lekker voor zitten en noem alle mogelijke zoekwoorden op die in je opkomen. Stel jezelf de volgende vragen en haal de zoekwoorden uit je antwoorden:

  • Wat voor producten / diensten bied je?
  • Waarom heeft jouw doelgroep jouw product nodig? Welk probleem lost het op?
  • Hoe zou je je bedrijf omschrijven aan iemand die nog nooit van je heeft gehoord?
  • Hoe stel je je bedrijf voor aan iemand?
  • Hoe zou jouw doelgroep gaan zoeken naar een oplossing zoals jij die aanbiedt?
  • Wat zijn de branche problemen die jouw product kan oplossen?
  • Wat zijn de pijnpunten / problemen die jouw doelgroep ervaart?
  1. Kijk naar Wikipedia

Mensen gebruiken Google om informatie in te winnen. Wikipedia deelt informatie. Op een gestructureerde manier waarin veel diverse facetten omschreven staan. Afhankelijk per branche en bedrijf natuurlijk, kan Wikipedia een schat aan zoekwoorden opleveren. Zoek “kapper” maar eens op, en je krijg de zoekwoorden “coiffeur”, “coiffeuse”, “barbier”, “kapsalon”, “dameskappers” en “herenkappers”.

Ga naar Wikipedia en zoek je bedrijfsactiviteit op. Soms staat er op de Engelstalige versie veel meer informatie.

  1. Waar zoeken mensen naar?

Nu je een paar eerste zoekwoorden hebt, kun je kijken op welke andere woorden mensen zoeken. Wanneer je iets intypt in Google, geeft Google toch direct suggesties? Dus “schoonmaken…” en Google stelt voor: “Schoonmaken oven”, “schoonmaken wasmachine”, “schoonmaken met baking soda” etc.? Dat zijn dus soortgelijke zoektermen volgens Google.

Ga naar www.ubersuggest.org om per zoekwoord alle Google suggesties op te halen.

  1. Kijk naar je concurrenten

Op welke zoekwoorden willen je concurrenten gevonden worden? Daar kunnen interessante zoekwoorden tussen zitten waar jij wellicht veel beter op zal scoren in Google.

Open de site van een grote concurrent en bekijk de HTML broncode. In Google Chrome en Firefox doe je dat met CTRL + U, in Internet Explorer ga je bovenin naar Beeld en daarna naar Bron. Nu zie je de HTML waaruit de pagina is opgebouwd. Met CTRL + F zoek je in de broncode. Zoek eerst op ‘keyword’ om te kijken of je concurrent keywords heeft ingevuld, en zo ja welke. Zoek eens op je eigen meest belangrijke zoekwoord, en kijk welke zoekwoorden je erom heen kunt vinden. Je ziet ook hoe vaak dat zoekwoord gebruikt is door je concurrent.

  1. Kijk naar de trends

Vroeger was 3G het snelste. Nu is 4G dat, straks 5G. Die trend vertaalt zich naar zoekgedrag. Google geeft met Google Trends de zoektrends weer op grote schaal. Dat vertelt je iets over zoekwoorden die straks wel of niet meer interessant zijn. Zo zal “oculus rift” bijvoorbeeld nog flink groeien in zoekvolume. Hiermee kun je dus al de eerste ideeën krijgen over welke zoekwoorden voor jou op langere termijn interessant kunnen zijn.

Ga naar Google trends om voor algemene zoekwoorden de trends te bekijken.

  1. Gebruik je locatie en mix

Ieder bedrijf heeft wel een werkgebied: een kapper vaak alleen in de stad zelf, een klusbedrijf in de omgeving en een webshop door heel Nederland. Dat vertaalt zich naar zoekwoorden. Ga maar na: als jij Googelt op “cv monteur” dan wil je wel resultaten uit je eigen stad, dus maak je daar “cv monteur den helder” van. Neem je belangrijkste zoekwoorden en mix die met je steden of gebieden waarin je werkzaam bent.

Via Keywordmixer.com (edit: deze link werkt helaas niet meer) kun je nieuwe zoekwoorden maken door je zoekwoorden te combineren met je werkgebied.

  1. Luister naar je klanten

De beste bron voor zoekwoorden zijn natuurlijk je klanten zelf. Waar vragen ze vaak naar in de winkel of aan de telefoon? Vragen ze of je die bank in het Bordeauxrood hebt, of gewoon wijnrood? Waar mailen ze je over? Over “Facebookvraag”, “Facebookprobleem” of “adverteren Facebook”? In je contactformulier kun je ook direct vragen naar hoe ze je hebben gevonden, en eventueel welk zoekwoord ze daarvoor hebben gebruikt.

Al het klantencontact is een bron van zoekwoorden. Wees er bewust van en blijf zoekwoorden verzamelen.

Starten met SEO

Nu heb je een mooie lijst met potentiële zoekwoorden. Hoe kies je nu welke zoekwoorden voor jouw bedrijf geschikt zijn? En hoe pas je ze toe? Daarvoor geeft Bloeise een workshop Starten met SEO, bedoeld voor iedereen die meer uit zijn of haar website wil halen. Je leert hoe je een volledig zoekwoordonderzoek doet, hoe je de zoekwoorden in je site verwerkt en hoe je waardevolle links bouwt naar je website toe.

Of kijk op de pagina zoekwoorden onderzoek voor meer informatie hierover.

, ,

1 reactie. Reactie plaatsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu