Veel bedrijven hebben geen integrale visie op content marketing en laten hierdoor veel potentieel onbenut. In het algemeen is de belangrijke relatie tussen zoekmachine-optimalisatie en de uitgaven aan AdWords onvoldoende bekend. Het gevolg is dat veel bedrijven meer budget aan AdWords uitgeven dan nodig is, of dat zij onvoldoende ‘bang for their buck’ krijgen. In dit dit blog wordt uitgelegd wat de relatie tussen AdWords en zoekmachine-optimalisatie (SEO) is, en hoe door middel van campagne optimalisatie en zoekmachine-optimalisatie kosten per klik bespaard kunnen worden. In deze post wordt conversie optimalisatie niet besproken. PS. De links in deze tekst met een (?) er achter verwijzen naar onze AdWords veelgesteldenvragen rubriek.

AdWords-kwaliteitsscore

AdWords Kwaliteitsscore

Google AdWord(?) is het betaalde advertentie platform van Google en bestaat uit het het search advertising en display advertising network. Naast de advertentieplaatsen in Google zijn er via het display advertising network meer dan 2 miljoen websites beschikbaar om op te adverteren waaronder YouTube en Google Maps. AdWords is een veilingssysteem(?) waarbij de prijs voor een advertentie wordt bepaald aan de hand van de hoogste biedingen en de kwaliteit van de advertentie c.q. onderliggende pagina.

AdWords campagne optimalisatie

Globaal gezien zijn er twee manieren om AdWords campagnes te optimaliseren en dit zijn: het optimaliseren van de campagne instellingen plus inhoud en het optimaliseren van de landingspagina’s. Een search advertising campagne bestaat in de basis uit zoekwoorden, advertenties, landingspagina(s) en extensies. Van deze onderdelen worden de zoekwoorden, advertenties en extensies via het AdWords dashboard ingesteld. De gekozen zoekwoorden en advertenties zijn zeer bepalend voor het resultaat van elke campagne want deze moeten in de eerste plaats voldoende zoekvolumes kennen om klikken te kunnen genereren. Als advertenties eenmaal voldoende vertoningen genereren dan is het zaak om de zoekwoorden en advertenties zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen en conversies te realiseren.

Advertenties optimaliseren

Voor optimalisatie van advertenties en zoekwoorden is het raadzaam om deze te splitsen in groepen met hetzelfde thema en hiervoor worden advertentiegroepen gebruikt. Deze werkwijze maakt het mogelijk om advertenties per advertentiegroep aan te maken en te koppelen aan alleen de meest relevante zoekwoorden. Door het aanmaken van meer relevante advertenties per advertentiegroep gaan: de kwaliteitsscore omhoog, de kosten per klik omlaag en stijgt het aantal vertoningen. Het is hierbij belangrijk om de zoekwoorden zoveel mogelijk overeen te laten stemmen met de advertentieteksten en de landingspagina die er bij horen.

AdWords en zoekmachine-optimalisatie

Zoekmachine-optimalisatie staat voor een verzameling technieken gericht op het optimaliseren van websites of internetpagina’s voor de vindbaarheid daarvan in zoekmachines. Omtrent het het woord alleen al bestaan er net zoveel misvattingen als dat er synoniemen voor zijn maar voor de duidelijkheid SEO staat voor search engine optimization. Waar zoekmachine(s) staat kunt u overigens gerust Google lezen, want die bestrijkt nagenoeg de gehele markt. Als we het hebben over SEO dan hebben we het altijd over organische zoekresultaten en het kenmerk daarvan is dat er niet voor betaald kan worden voor een positie in de zoekresultaten.

Invloed van zoekmachine-optimalisatie op AdWords

Omdat advertenties geen invloed hebben op de organische posities in Google betekend dit niet dat er geen verband bestaat. De kwaliteitsscore van een advertentie wordt namelijk deels gebaseerd op de kwaliteit van de advertentie en de bijbehorende landingspagina. De criteria voor kwaliteitsscore zijn deels hetzelfde als die gebruikt worden voor de bepaling van volgorde (rankings) voor organische zoekresultaten van Google. Met voor zoekmachines beter geoptimaliseerde content worden er naast hogere kwaliteitsscores eveneens hogere organische rankings behaald, en is de prijs per klik dus altijd lager dan voor niet geoptimaliseerde content.

Google Mijn Bedrijf inzetten

Google Mijn Bedrijf is kosteloos en kan worden gezien als een local SEO element en is daarnaast in te zetten als extensie in AdWords. Met Google Mijn Bedrijf wordt uw bedrijf vindbaar in Google. Als men er naar zoekt dan worden de bedrijfsgegevens getoond met een Maps kaart voor het opgegeven adres. Daarnaast dient het als social media profiel voor het bedrijf op Google+ waarmee  u ook extra interactie met uw volgers kunt creëren.

Google Mijn Bedrijf als AdWords locale extensie

Wanneer Google Mijn Bedrijf opgezet en geverifieerd is dan kan deze worden ingezet als locatie extensie op campagne niveau. Dit geeft extra mogelijkheden voor het extra targeten en onder de aandacht brengen van uw bedrijf. Daarnaast krijgen de adverenties waarvoor de local extensie actief is een hogere kwaliteitsscore en een korting op de prijs per klik.

,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu