Uit een zojuist verschenen artikel en onderzoek van Google blijkt volgens hen duidelijk dat de slimme speaker een opmars maakt en daarbij het gedrag van consument snel doet veranderen. De opmars wordt afgeleid van de stijgende verkoopaantallen en van de populariteit van de slimme speaker als cadeau tijdens de feestdagen eind 2017. Hierbij wordt de slimme speaker snel opgenomen in de dagelijkse routines en wordt deze door nieuwe gebruikers in korte tijd geadopteerd en zelfs gezien als een soort van menselijke vriend. Google baseert zich op gedegen onderzoek onder de kopers van slimme speakers maar is ook tegelijk producent van een eigen slimme speaker de Google Home Mini. Een andere veel verkochte slimmer speaker is de Amazon Echo.


Grote impact op online zoekgedrag
Er wordt ook een grote impact verwacht op de manier waarop mensen dingen opzoeken op internet en dat dit snel veel vaker via een slimme speaker zal zijn. Dit zal een grote impact hebben op bedrijven en merken en de manier waarop zij digitale en zoekmachine marketing inzetten. Voor zoekmachines veranderen de zoekopdrachten van zoekwoord gebaseerd naar meer menselijke taal gebaseerd. Ook zijn zoekopdrachten via slimme speakers vaker zinnen in plaats van zoekwoorden en is het vaker een vraag.




Verwachtingen consumenten van merken
De onderzoekers verwachten ook een grote weerslag op hoe consumenten geïnformeerd willen worden over zaken als aanbiedingen, evenementen en openingstijden. Hier zal de slimme speaker een belangrijke rol in gaan spelen denken zij.




NB. De slimme speakers van Google maken gebruik van de Google Assistent voor wie zich meer wil verdiepen in hoe het werkt ten aanzien van het gebruik van zoekopdrachten en de mogelijkheden en beperkingen.
Gebruikte bronnen
- 5 ways voice assistance is shaping consumer behavior gepubliceerd januari 2018
- ways voice assistance is shaping consumer behavior dataset bij artikel
- assistant.google.com