Consumentengedrag verandert snel door Slimme Speakers

Uit een zojuist verschenen artikel en onderzoek van Google blijkt volgens hen duidelijk dat de slimme speaker een opmars maakt en daarbij het gedrag van consument snel doet veranderen. De opmars wordt afgeleid van de stijgende verkoopaantallen en van de populariteit van de slimme speaker als cadeau tijdens de feestdagen eind 2017. Hierbij wordt de slimme speaker snel opgenomen in de dagelijkse routines en wordt deze door nieuwe gebruikers in korte tijd geadopteerd en zelfs gezien als een soort van menselijke vriend. Google baseert zich op gedegen onderzoek onder de kopers van slimme speakers maar is ook tegelijk producent van een eigen slimme speaker de Google Home Mini. Een andere veel verkochte slimmer speaker is de Amazon Echo. 

talking to voice assistant

Grote impact op online zoekgedrag

Er wordt ook een grote impact verwacht op de manier waarop mensen dingen opzoeken op internet en dat dit snel veel vaker via een slimme speaker zal zijn. Dit zal een grote impact hebben op bedrijven en merken en de manier waarop zij digitale en zoekmachine marketing inzetten. Voor zoekmachines veranderen de zoekopdrachten van zoekwoord gebaseerd naar meer menselijke taal gebaseerd. Ook zijn zoekopdrachten via slimme speakers vaker zinnen in plaats van zoekwoorden en is het vaker een vraag.

voice assistance aankoop doen
slimme speaker natuurlijke taal
denk wekelijks via slimme speaker aankoop te doen huishoudelijke artikelen
voice assistance aankoop doen

Verwachtingen consumenten van merken

De onderzoekers verwachten ook een grote weerslag op hoe consumenten geïnformeerd willen worden over zaken als aanbiedingen, evenementen en openingstijden. Hier zal de slimme speaker een belangrijke rol in gaan spelen denken zij.

voice assistance boodschappenlijst
voice-assistance-branded-events
spraak gebaseerde promoties
gepersonaliseerde spraak gebaseerde tips

NB. De slimme speakers van Google maken gebruik van de Google Assistent voor wie zich meer wil verdiepen in hoe het werkt ten aanzien van het gebruik van zoekopdrachten en de mogelijkheden en beperkingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu