Kent u de Customer Journey Tool van Google al? Deze tool toont de online reis die consumenten afleggen over de verschillende kanalen en in welke mate deze kanalen invloed hebben op online aankoopbeslissingen. Hiervoor heeft Google de data van 33 miljoen transacties van 42000 websites geanalyseerd en dit alleen voor transacties van gebruikers op een desktop computer. De tool levert inzicht in de invloed van de belangrijkste kanalen op online aankoopbeslissingen en dit op land / sector niveau en voor de groepen kleine, middel en grote bedrijven. Omdat Nederland er niet in opgenomen is zal ik hierna mijn interpretatie en toelichting geven op een aantal uitkomsten voor Duitsland en ter dit illustratie van de inzichten die deze tool levert.

Customer journey analyse voorbeeld Duitsland

In de tool zijn zeven kanalen, dertien sectoren en drie typen bedrijven naar omvang beschikbaar. Omwille van de leesbaarheid van dit blog beperk ik mij tot een aantal voorbeelden die dienen ter illustratie voor welke inzichten deze tool levert. Met deze tool is het bijvoorbeeld mogelijk voor het kanaal organische zoekverkeer en het segment shopping en de verschillen tussen tussen grote en kleinere bedrijven zichtbaar te maken. Bekijk zelf deze grafiek in de customer journey tool van Google.

Duitsland Customer Journey Analyse Google Tool

Uit de grafiek valt af te lezen dat organisch zoeken in het midden staat voor grote bedrijven in Duitsland. Dit betekend dat het kanaal organisch zoeken net zo belangrijk is bij het verlenen van assists als voor directe conversies voor de behaalde doelen. Een directe conversie is bijvoorbeeld een verwijzing in de zoekresultaten van Google die naar een pagina leidt waarop de bezoeker direct tot een transactie over gaat. Dit is een directe conversie en een behaald doel.duitsland customer journey 12

Voor kleine bedrijven staat organisch zoekverkeer meer naar links dan in het midden. Dit betekend dat het kanaal organisch zoeken vaker assists geeft en dat interacties van dit kanaal minder vaak tot directe conversies leiden. Voor deze kleine bedrijven is het daarom een noodzaak om kanalen in te zetten die tot directe conversies leiden om online transacties te realiseren en daarvoor niet zonder kan.

Verschil grote en kleine bedrijven segment shopping

Voor grote bedrijven in het shopping segment in Duitsland is organisch een belangrijk kanaal dat zowel een ondersteunende rol heeft bij het realiseren van conversies als zorgt voor een significante bijdrage aan de directe conversies. Voor middelgrote bedrijven is het kanaal organisch zoekverkeer vaker een kanaal dat indirect als assist bijdraagt aan de gerealiseerde conversies. Dit valt mijn inziens te verklaren aan de hand van het feit dat het opbouw van grotere volumes organisch zoekverkeer een grote investering over meerdere jaren kost.

Verschil in de invloed van organisch zoekverkeer

Het verschil ontstaat omdat grotere bedrijven de benodigde investeringen al hebben gedaan wat zich terugbetaald heeft in naamsbekendheid en verwijzingen op het internet en in zoekmachines waar wat kleinere bedrijven deze ‘vlieguren’ nog moeten maken. Op basis van het voorgaande lijkt het mij voor kleinere bedrijven dan ook uiterst relevant om structureel te investeren in zowel organische zoekverkeer als in advertising voor directe conversies en voor meer naamsbekendheid wil men duurzame groei realiseren. 

Ondersteunde/laatste klik analyse Google Analytics

Zelf kunt u ook inzicht krijgen in de online reis die uw klanten online afleggen en welke kanalen belangrijk zijn bij assists en voor directe conversies. Hiervoor gebruikt u de Ondersteunde / laatste klik analyse in Google Analytics. Deze bevindt zich in het linker menu onder het item Conversies en dan onder het kopje Ondersteunde conversies of Assisted conversions. U kunt dan uw weergave net als in het voorbeeld hieronder instellen om dezelfde tabel te produceren.

Ondersteunde laatste klik analyse Google Analytics

NB. Om gebruik te kunnen maken van de items onder het menu Conversies moeten er doelen ingesteld zijn. Als u deze niet heeft ingesteld dan help ik u daar graag mee verder mocht u dat willen!

Leestip voor als u meer wilt lezen over de customer journey en Google Analytics is Retarget customer journey met remarketing

,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu