Digitale Capaciteiten Noord-Europese Bedrijven Blijven Achter

Uit een recent onderzoek van Boston Consulting Group en Google blijkt dat Noord-Europese bedrijven zijn begonnen met investeren in digitaal maar dat marketing directeuren zich alsnog afvragen of het genoeg is en of het echt zo is dat zij hun beslissingen nemen gebaseerd op analytische data. Hierbij zijn de Scandinavische landen vergeleken met de Benelux landen en ten opzichte van Engeland en Duitsland. Volgens de onderzoekers is het de primaire rol van de marketing zelf die binnen organisaties aan het evolueren is waarbij marketing niet alleen bestaat uit het ontwikkelen van merken maar zich vooral bezighoudt met het vormgeven van de reis die klanten afleggen van begin tot en met het eind.

Vergelijking Landen in Noord-Europa

Nederland en de Benelux doen het relatief iets beter dan de Scandinavische landen en scoren een fractie lager dan Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Voor alle onderstaande landen geldt echter dat die zwak presteren als deze landen vergeleken worden met de concurrentie op mondiaal niveau.

Talent Revolution Results Digital

Het patroon is voor alle groepen en landen hierboven hetzelfde en zijn het de capaciteiten die nodig zijn om te adverteren op mobiele apparaten en om campagnes A/B te testen die sterk achterblijven en waar bedrijven moeite mee hebben. Het kunnen meten van de resultaten van online campagnes en van de gevoerde strategie is een cruciale vaardigheid die nodig is bij A/B testen en voor het optimaliseren van campagnes en de strategie.

Marketing, IT en Tech lopen in elkaar over

De onderzoekers zien ook een duidelijke ontwikkeling dat marketing, IT en technologie steeds meer samensmelten en daarmee de rollen van marketing, informatie en technisch directeuren ook. De grote vraag die de verantwoordelijke directeuren en managers zich hierbij stellen is: hoe kunnen zij hun organisatie op zodanige manier omvormen zodat die op zowel de korte als de langere termijn succesvol zijn en scoren. Verder uitgesplitst vragen zij zich het volgende af:

  • Hoe kan er menselijk kapitaal worden vrijgemaakt om in een vroeg stadium successen te behalen om zo geld voor de ‘financiering van de customer journey’ los te krijgen?
  • Hoe kan de organisatie op langere termijn concurrerend blijven door middel van nieuwe marketingmodellen waarbij digitaal centraal staat en deze in lijn is gebracht met de bedrijfsdoelstellingen?
  • Op welke manier worden het team, de organisatie en de cultuur gesmeed die daarvoor nodig zijn?

Heldere methodiek strategieontwikkeling helpt

De basis elementen van een digitale strategie hebben betrekking op waarin er geïnvesteerd wordt, op welke manier er geïnvesteerd wordt en hoe de uitvoering wordt vormgegeven. De moderne omnichannnel klantreis is complexer geworden door de snelle toename van mobiel en multi-screen internet en de snelle toename van het aantal digitale contactpunten in de customer journey. Het hanteren van een duidelijke methode bij het ontwikkelen van een toekomstbestendige integrale digitale strategie vergroot de kans van het slagen daarvan.

Duidelijke methodologie voor integrale strategie ontwikkeling helpt

bron: https://storage.googleapis.com/think-v2-emea/v2/bf30d_BCG-CMO-Transformation-Agenda-Jan-2016.pdf

Google Analytics Meetplan Methode

In mijn dagelijkse praktijk als online marketeer zie ik deze ontwikkelingen op meerdere manieren terugkomen en daardoor is er een behoefte ontstaan naar bruikbare data voor de analyses van online campagnes. Vanuit deze behoefte ben ik mij verder gaan specialiseren in analyses met Google Analytics in combinatie met Google Tag Manager om zo de gegevens te verkrijgen die ik nodig heb voor mijn klanten. Tijdens het behalen van mijn Analytics certificering heb ik op ook mijn eigen implementatie ontwikkeld van het Analytics Meetplan. Met deze methode worden bedrijfsdoelen vertaald naar een integrale online strategie met doelen, tactieken en kpi’s die direct kunnen worden geimplementeerd in Analytics voor het meten van de resultaten.

Ik gebruik deze methode nog steeds voor het ontwikkelen van online strategieën en tactieken waarbij de campagnes die hieruit voortkomen betere rendementen behalen. Daarnaast merk ik ook – of ben ik er van overtuigd – dat dit ook heeft geleid tot meer gewonnen offertes en campagnevoorstellen die de eerste keer goed worden gekeurd.

Wilt u zelf ook snel en simpel uw online strategie vertalen naar kpi’s en Analytics doelen? Schrijf u in en ontvang de methodiek die ik hiervoor ontwikkelde per email!

Gebruikte bronnen:
“Digital capabilities: Marketing organisations in Northern Europe have a long way to go” https://www.thinkwithgoogle.com/nordics/article/talent-revolution-the-results/ en gedownload op 1 februari 2017

“The CMO Transformation Agenda” door door Boston Consulting Group en Think with Google https://storage.googleapis.com/think-v2-emea/v2/bf30d_BCG-CMO-Transformation-Agenda-Jan-2016.pdf en gedownload op 1 februari 2017

, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu