Loont een zakelijk Twitter account?

IMG_WomanTwitter_1600 

Deze vraag kan ik volmondig met ja beantwoorden. Het hebben van een zakelijk Twitter account is bijzonder zinvol. Voor de sceptici onder jullie en voor diegenen die Twitter als zakelijk medium nog niet kennen, is dit blog dan ook bedoeld. Aan bod komen de vele mogelijkheden die Twitter biedt, waaronder Twittermarketing en meer specifiek, het daarbij te voeren tweetbeleid.

 

Waarvoor kan Twitter zakelijk worden ingezet?

Twitter is een zeer effectief (direct) marketing instrument en kan ingezet worden voor meerdere bedrijfsdoelen tegelijk tegen zeer aantrekkelijke kosten. Hierna de mogelijkheden voor u opgesomd.

  1. Vergroten van de naamsbekendheid

    Actieve twitteraars kunnen in relatief korte tijd een uitstekende reputatie opbouwen. De voordelen daarvan zijn legio. Zo speelt naamsbekendheid natuurlijk een zeer grote rol bij het leggen en onderhouden van contacten. Je zult merken dat deuren makkelijker open gaan en weerstanden sneller verdwijnen.

  2. Leadgeneratie

    Netwerkbijeenkomsten, congressen, workshops e.d. zijn nog steeds de favoriete plekken waar zakelijke contacten gelegd worden. Er gaat natuurlijk niets boven het leggen van persoonlijke contacten, waarbij een enkel gesprek al kan leiden tot een vertrouwensband die een langdurige zakelijke relatie mogelijk maakt. Weet men de mogelijkheden die Twitter biedt op de goede manier te gebruiken, dan kan op een vrij eenvoudige wijze een groot netwerk opgebouwd worden en zodoende een veel groter potentieel ontsloten worden.

  3. Klantinteractie

    Een levendige uitwisseling van informatie, waarbij (potentiële) klanten op de hoogte worden gehouden van bijvoorbeeld productontwikkelingen, waarbij die klanten daarover vervolgens feedback kunnen geven, eventuele service-aangelegenheden als garantie en ondersteuning etc., zorgt voor veel goodwill en een grotere loyaliteit.

  4. Concurrentie-analyse

    Vanwege het transparante karakter van Twitter is onderzoek naar de concurrentie makkelijk te doen via de gratis Twitter zoekfunctie. Het bekijken van de tweets in hun “timeline” kan veel nuttige informatie opleveren over nieuwe producten, aanbiedingen, klachten etc.

  5. Verhogen van het websitebezoek

    Bedrijven die actief zijn met Twitter kunnen wel zo’n 50% van hun websitebezoek uit hun zakelijk Twitter account(s) halen. Hiernaast   ziet ziet u een snapshot van Google analytics van 1 van onze klanten.(89% daarvan komt uit Twitter)

Het gebruik van een zakelijk Twitter account komt zo te zien misschien wel het beste tot zijn recht als klantenwerver. Twittermarketing is sterk in opmars, zeker als alternatief voor e-mailmarketing. Het creëren van een groot Twitterbereik zou men kunnen vergelijken met het ter beschikking hebben van een groot aantal zakelijke digitale brievenbussen en postbussen, voorzien van een nee/ja sticker. Nee, tegen spam en ja tegen zakelijk verstandig gedoseerde boodschappen met interessante inhoud.

Het gemak van Twittermarketing, de pluspunten

+ Snel en goedkoop: een Twitter account is eenvoudig op te zetten en het is gratis.
+ Laagdrempelig: op vrij eenvoudige wijze kun je nieuwe contacten leggen en bovendien snel een groot bereik creëren.
+ Het is direct: je hebt een zeer directe link met je Twitter volger en kunt hem of haar dan ook makkelijk en op een informele manier direct aanspreken.
+ Hoge frequentie is mogelijk: handmatig of via tools zijn het aantal tweets enorm op te schroeven. Deels is door de aard van het medium repetitie noodzakelijk, maar je moet natuurlijk wel oppassen dat je geen spammer wordt.
+ Verhoogt het websitebezoek: de links naar de website, die zijn opgenomen in de tweets, verhogen natuurlijk het websitebezoek en zorgen voor conversie.

twittermarketing
+ Referrals/Retweets: het is heel makkelijk om tweets te “retweeten”, waardoor een boodschap door de ontvanger eenvoudig doorgestuurd kan worden naar zijn of haar volgers en daardoor zelfs viraal kan worden en bij honderdduizenden Twitter accounts terecht kan komen.
+ Eenvoudige personalisatie en segmentatie: contacten via Twitter lopen heel direct en informeel en doelgroepen kunnen via Twitterlijsten overzichtelijk uit elkaar gehouden worden.
+ Goed leesbaar op smartphone’s: smartphonegebruik ligt in Nederland al boven de 75% en daar heeft Twitter goed op ingespeeld. (dit geldt overigens ook voor de meeste e-mailproviders)
+ Vermelding van tweets in Google search results: Google en Twitter rijken elkaar sinds kort wederom de hand. Tweets worden weer in de zoekresultaten getoond, waarbij populaire tweets (af te meten aan het aantal retweets en favorites) bovenaan komen. Dat betekent nog betere vindbaarheid en zal ook bijdragen aan de kracht van de achterliggende website.
+/- Limitering van de boodschap tot 140 tekens: je kunt het feit dat een tweet niet meer dan 140 tekens kan bevatten zien als een nadeel, maar het dwingt je ook om kort en krachtig te zijn. De gemiddelde internetgebruiker is waarschijnlijk niet al te geduldig gezien de hoeveelheid informatie die hij/zij dagelijks te verwerken heeft. Overigens heeft Twitter vorig jaar Twitter cards (gratis en betaalde versies) geïntroduceerd, waardoor je behoorlijk wat meer informatie in een tweet kunt stoppen.

Succesvol tweetbeleid

Ook hier geldt de wet van de aandacht:”alles waar je je aandacht op richt wordt groter”. Zonder de nodige tijd en moeite is het onmogelijk om de grote potentie die in Twitter schuilt te ontsluiten. Twitter geeft je de mogelijkheid om miniblogs van maximaal 140 tekens te verspreiden onder je volgers.
Hoe maak ik daar optimaal gebruik van?

  • Voordat er tweets verstuurd kunnen worden met links naar de website, zal die website natuurlijk moeten beschikken over voldoende content in de vorm van aantrekkelijke landingspagina’s met goede call to actions, blogs, e-books, whitepapers en video’s.
  • Je hoeft voor een tweet niet de volle 140 tekens te gebruiken. Sterker nog, korte tweets van niet meer dan 100 tekens creëren 20% meer interactie.
  • Goed scorende tweets zijn tweets die de nieuwsgierigheid opwekken, statistieken bevatten, voorzien zijn van aantrekkelijk beeldmateriaal, die vragen stellen etc.
  • Belangrijke zoekwoorden in de tweets kun je vooraf laten gaan door een #hashtag. Je tweet komt zo sneller naar voren bij de zoekresultaten. Overdrijf het echter niet.
  • Een manier om retweets uit te lokken is door het toepassen van @vermeldingen. Indien je de gebruikersnaam van grote Twitter accounts in je tweets op neemt, werkt dat als een directe tweet aan dat Twitter account. Als de beheerder van dat account vervolgens denkt dat die tweet gunstig is voor hem dan zal hij die tweet zeker retweeten.
  • Vraag gewoon om retweets. Uit de statistiek blijkt dat een brutaal mens de halve wereld toch weer bezit.

Dit is zeker geen definitieve opsomming. Creatieve suggesties zijn hier zeker welkom!

Zoals duidelijk uit het bovenstaande blijkt, behoort een zakelijk Twitter account in het marketing arsenaal van ieder bedrijf te zitten. Wel vergt het aandacht en een gestructureerde aanpak om het ook succesvol te maken, maar dat geldt uiteraard voor elke andere vorm van marketing.

, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu