Trends in mobiel en multi-screen internet gebruik 2016

Eind september publiceerde Thinks with Google het onderzoeksrapport “How People Use Their Devices, What Marketers Need to Know”.  Aan dit onderzoek deden bijna 12000 internetters mee en geeft hiermee meer inzicht in de status quo van de trends in mobiel internet en smartphone gebruik. Zo blijkt dat van 25% van de internetters op smartphones alleen een smartphone bezit en dit tegenover 14% die alleen een desktop bezit en dat 50% van alle internetters dat doet op meer dan één apparaat. In deze post worden de belangrijkste conclusies uitgelicht en voorzien van ons eigen commentaar daarbij.

NB. Een belangrijke opmerking bij het interpreteren van de uitkomsten is dat Google tablets ziet als een desktop computer en die niet zoals smartphones rekent tot de categorie mobiele apparaten met internet.

bron: https://storage.googleapis.com/think/docs/twg-how-people-use-their-devices-2016.pdf
pagina 13, gedownload op 27 oktober 2016

25% van de internetters bezit alleen een smartphone

Van alle mensen die internet gebruiken bezit 25% alleen een smartphone tegenover 14% die alleen een desktop bezit. Het aantal mensen dat alleen een smartphone bezit is twee keer zo groot als het aantal mensen dat alleen een desktop bezit!

40% zoekt op een normale dag alleen met smartphone

Van mensen die internetten op hun smartphone gebruikt 40% zo weinig een ander apparaat dat dit gemiddeld op minder dan één keer per dag uitkomt. Een website die niet mobielvriendelijk is zal moeite hebben mobiele bezoekers te converteren omdat die de website gemiddeld snel weer verlaten, onverrichter zake en zonder terug te komen.

50% gebruikt dagelijks 2 apparaten of meer

Meer dan 50% van alle mensen met internet gebruikt elke dag meer dan één apparaat zoals een smartphone en een tablet of een desktop om te internetten. Saillant is dat 20% hiervan een ander apparaat met internet gebruikt terwijl die op de pc werkt.

Top Locaties smartphone gebruik

Mensen met een smartphone met internet gebruiken die thuis het meest gevolgd door op het werk en in winkels. Dat de smartphone thuis en op het werk veel gebruikt wordt zal deels verband houden met de tijd die men er doorbrengt. Het het vele gebruik van de smartphone in winkels duidt er op dat deze daarbij en daarvoor gebruikt wordt.

Thuis
Werk
Winkel

Aandeel mobiele zoekopdrachten stijgt enorm in alle segmenten

Er zijn marktsegmenten die meer dan gemiddelde toename hebben gezien in het aantal mobiele zoekopdrachten waarbij het segment Huis en Tuin de grootste groei zag met 45%. De segmenten Uiterlijk, Consumenten Elektronica, Financieel, Auto’s, Reizen en Uiterlijke Verzorging kenden allemaal een groei van meer dan 25%.

Mobielvriendelijk is niet optioneel

Een kwart van alle internetters op smartphones heeft alleen een smartphone en internet alleen op een smartphone! Wanneer een website een minder dan minimaal vereiste beleving biedt op smartphones dan zal deze niet bruikbaar zijn voor deze groep met alleen een smartphone. 50% van alle internetters doen dit op hun smartphone en op hun desktop en hiermee is de smartphone een belangrijk apparaat geworden tijdens de contactmomenten in de customer journey van lead naar klant. Als een website niet mobiel vriendelijk is dan neemt de kans op het converteren van website bezoekers uit online reclame campagnes en organisch verkeer drastisch af op alle apparaten. Tevens is de mobielvriendelijkheid een ranking factor voor seo en zal het lagere rankings in zoekmachines tot gevolg hebben.

Bron: https://storage.googleapis.com/think/docs/twg-how-people-use-their-devices-2016.pdf

, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu