Google Tag Manager (GTM) heeft de manier waarop de het tag manager script (container) wordt ingevoegd veranderd. Met deze update is de voorkeursmethode om het script in te voegen veranderd en wordt er gebruik gemaakt van een script dat uit twee delen bestaat, één een script voor in de html head en één voor in de body tag. Bestaande Tag Manager implementaties die het script op de oude voorgeschreven wijze invoegen werken op dit moment nog zonder problemen en zelf verwacht ik dat deze manier voorlopig nog ondersteund zal worden. Deze verandering is onderdeel van een grote update aan Google Tag Manager van 5 oktober waarmee er nieuwe tools en mogelijkheden beschikbaar zijn gekomen. Zie ook onze WordPress plug-in om Tag Manager in te voegen.
Google Tag Manager Script Invoegen Website
Om GTM te gebruiken of om het nieuwe script te verkrijgen moet er account aangemaakt worden of worden ingelogd op tagmanager.google.com. Wanneer dan het script wordt opgevraagd dan bestaat deze nu uit twee delen en zoals gezegd voor in de head en in de body. Bij het script wordt een uitgebreide uitleg gegeven hoe het verder te implementeren en voor geïnteresseerde verwijs ik graag daarnaar.
Google Tag Manager Script Invoegen WordPress
Om het Tag Manager script op de juiste manier in te voegen in WordPress websites ontwikkelde OmniLeads zelf de WordPress plug-in Scripts and Tags Manager waarmee het GTM script ingevoegd kan worden. Deze plug-in heeft recent een update gehad waarmee het script op de nieuwe manier wordt ingesloten in de website. Overigens kunnen er daarmee ook de Search Console of Webmaster Tools tag en de Analytics en AdWords tracking scripts worden ingevoegd in WordPress.