Consumenten Googelen vaak om een bedrijf of product te vinden. Bedrijven die niet gevonden worden hierbij worden gewoonweg genegeerd. Om vindbaar te worden moeten we eerst weten hoe onze doelgroepen zoeken op het internet en welke zoekwoorden zij daarbij gebruiken. Pas als deze in beeld zijn is het mogelijk om hiervoor te optimaliseren of om deze te gebruiken in SEA campagnes. In dit blog worden de belangrijkste zoekwoorden analyses uitgelegd en zodanig dat deze voor iedereen praktisch inzetbaar zijn.

Ga direct naar:

NB. met producten worden alle producten en diensten bedoeld en in de breedste zin van het woord.

Zoekwoorden en online consumentengedrag

Voor elk product ziet het aankoopproces er anders uit. Zo zijn er bijvoorbeeld producten waarvoor vooraf veel onderzoek wordt gedaan en zijn er producten waarvoor bijna geen onderzoek wordt gedaan. Er zijn verschillende methoden om zoekwoorden te bepalen en zoekwoorden analyses die daarbij gebruikt kunnen worden. Hierbij is het altijd belangrijk om het gedrag van consumenten in zijn geheel te bekijken.

Zoekwoorden en de customer journey

Vaak wordt het aankoopproces opgedeeld in een aantal vaste fasen die doorlopen worden voor en na de gewenste transactie. Als deze fasen abstract worden gemaakt dan bestaat elk aankoopproces globaal gezien uit de fasen: bewustworden, overwegen en actie ondernemen. Google hanteert hiervoor het See, Think, Do, Care model. In dit model staat care staat voor de service en aandacht voor de klant na een transactie. Het aankoopproces zelf wordt hierbij de customer journey genoemd.

Soorten zoekwoorden analyse

Als de customer journey in beeld is dan wordt op basis daarvan gestart met de uitgebreide zoekwoorden analyse. Hiermee worden de voor onszelf meest aantrekkelijke generieke en specifieke zoekwoorden in kaart gebracht. De uiteindelijke lijst die overblijft wordt gebruikt om voor te optimaliseren of voor de targeting voor SEA.

Generieke en specifieke zoekwoorden analyse

Het zoekgedrag van consumenten in b2b en b2c markten wordt bepaald door de fase van een aankoopproces waarin zij zitten. Globaal gezien zijn zij of op zoek naar informatie over producten c.q. het aanbod of zijn zij specifiek op zoek naar de beste aanbieder waarbij zij dit willen afnemen.

Generieke zoekwoorden analyse

Generieke of algemene zoekwoorden worden gebruikt wanneer consumenten op zoek zijn naar informatie en aan het begin van het aankoopproces. Generieke zoekwoorden kennen een hoger zoekvolume maar een lagere conversie omdat die ook zoekopdrachten omvatten met andere intenties die niet relevant zijn voor ons. Denk hierbij bijvoorbeeld aan scholieren die bezig zijn met een werkstuk, mensen die een tekst lezen en een woord opzoeken dat zij niet kennen etc.

Tip! Voor SEA kan het handig zijn om een lijst te maken van dit soort negatieve zoekwoorden want die kunnen gebruikt worden om die uit te sluiten bij de zoekwoorden targeting. Bijvoorbeeld door het woord werkstuk uit te sluiten in het voorbeeld hiervoor.

Specifieke zoekwoorden analyse

Worden gekenmerkt door dat zij een duidelijke (specifieke) intentie in zich hebben zoals het doen van een online aankoop, het maken van een afspraak of het aanvragen van productinformatie. Dit is over het algemeen het onderdeel waar veel tijd in gaat zitten. Het zijn namelijk de hoogst converterende zoektermen die het moeilijkst te vinden zijn omdat die lagere zoekvolumes kennen, en omdat die zijn verspreid over een breder spectrum van voor- en achtervoegsels.

Zoekwoorden analyse voor micro-momenten

Het begrip micro-momenten is afkomstig van Google en zij omschrijven deze als volgt:

Een intentie-rijk moment waarin een consument zich wendt tot een apparaat met internet om daarmee een spontane behoefte om iets op te zoeken, ergens heen te gaan, om iets te gaan doen of om iets te kopen direct te bevredigen.”  

Gedownload van https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-resources/micro-moments/micro-moments-understand-new-consumer-behavior/ op 9 februari 2018 en eigen vrije vertaling naar het Nederlands.

Naarmate mobiele telefoons meer gemeengoed zijn geworden ontstonden er steeds vaker micro-momenten. Tegenwoordig zijn deze net als internet op de smartphone algemeen gebruik geworden en ontstaan deze spontaan en overal. Denk hierbij aan het opzoeken van een restaurant dat eten bezorgd of een het adres van de dichtstbijzijnde winkellocatie van een keten.

Micro-moment zoekwoorden bepalen

Er zijn een aantal manieren om zoekwoorden die een micro-moment zijn te vinden en meestal door die op een bepaalde manieren te formuleren.

Locatie geboden zoekwoorden met in__  en __in de buurt

In de buur__ bijvoorbeeld afhaal pizza in de buurt.
In __plaatsnaam bijvoorbeeld fietsenmaker in Utrecht.

Zoekwoorden met koop micro-momenten

Prijs__ bijvoorbeeld prijs afslepen auto.
Dealer__ bijvoorbeeld Yamaha dealer.
Te koop__ bijvoorbeeld vouwfiets te koop.

Trouwringen__ voorbeeld zoekopdracht op producttype.
Vergelijken__ voorbeeld seo tools vergelijken.
Offerte__ voorbeeld offerte beursstand aanvragen.

Top 5 mobile centric zoekwoorden analyse

Google omschrijft mobile centric zoekopdrachten als zodanig als die in meer dan 50% van alle gevallen via een smartphone worden uitgevoerd. Het is belangrijk om content die geassocieerd is met deze zoekopdrachten daarvoor te optimaliseren. Dit betekend dat er naast de normale on-page optimalisatie ook wordt geoptimaliseerd voor mobiele apparaten en de specifieke behoefte van mobiele bezoekers.

Om de mobiele zoekopdrachten te vinden maken we eerst een complete lijst met alle potentiele zoekwoorden die we kunnen vinden. Vervolgens worden voor alle zoekwoorden op deze lijst de verhouding tussen mobiele zoekopdrachten en zoekopdrachten van alle andere apparaten met elkaar vergeleken. Als het aandeel van de mobiele zoekopdrachten 50% of meer van het totaal bedraagt, dan is die zoekopdracht mobile centric.

Persoonlijke zoekopdrachten analyse

Een sterk opkomende trend is dat er naar verhouding steeds meer persoonlijke zoekopdrachten worden gebruikt. Persoonlijke zoekopdrachten komen volgens Google voort uit het feit dat mensen de zoekmachine steeds meer gaan zien als vertrouwde adviseur. Hiermee neemt deze een rol in die eerder voorbehouden was aan onze vrienden en intimi. Dit soort zoekopdrachten zijn te herkennen aan dat het een vraag is waarbij die in de ik-vorm wordt gesteld. Persoonlijke zoekopdrachten zijn bijvoorbeeld te herkennen aan woorden zoals __voor mij en __moet ik__.

Voorbeelden persoonlijke zoekopdrachten

Hoe vaak moet ik mijn haar wassen?
Hoeveel geld moet ik hebben voor mijn pensioen?
Wat is de beste shampoo voor mij?
Leuke dingen voor mij in de buurt?

Het laatste voorbeeld is een combinatie van een locatie gebonden zoekterm in de buurt gebruikt binnen een persoonlijke zoekopdracht met voor mij er in.

Bronnen en tools voor zoekwoorden analyses

Er zijn een aantal kosteloze tools en openbare bronnen die bruikbare informatie opleveren voor zoekwoorden analyses. Daarnaast is er een groot en divers aanbod van tools en bronnen die hierbij gebruikt kunnen worden. Hierna worden alleen de kosteloze genoemd en openbare bronnen genoemd.

Ubersuggest.org

Gebruik de autosuggesties van Google zelf voor het vinden van nieuwe zoekwoorden met de deze handige tool. Geeft veel en bruikbare resultaten.

Ga naar www.ubersuggest.org om per zoekwoord alle Google suggesties op te halen.

Google Trends

De gratis tool Google Trends geeft de zoektrends weer als binnen het grote geheel. Het geeft informatie over zoekwoorden die straks wel of niet meer interessant zijn. Zo zal “slimme speakers” bijvoorbeeld nog flink groeien in zoekvolume. Het is een tool die gebruikt kan worden om een beeld te krijgen bij welke zoekwoorden nu en straks relevant zullen zijn.

Ga naar Google trends om voor algemene zoekwoorden de trends te bekijken.

AdWords Keyword Planner Tool

Dit is de kosteloze tool die gebruikt kan worden binnen AdWords voor het vinden van zoekwoorden.

Ga naar de AdWords Keyword Planner tool voor organische zoekvolumes in Google Search.

Google Search Console

Dit is de tool van de zoekmachine van Google en hiermee kunnen websites aangemeld en beheerd worden voor de zoekmachine. Voor aangemelde websites biedt het beheerders uitgebreide rapporten en inzichten in zoekwoorden en rankings daarop in Google Search. Een aanrader!

Ga naar de Google Search Console voor organische rankings op zoekwoorden en veel meer andere statistieken. Of lees mijn eerdere blog over de nieuwe beta versie met meer uitleg over zoekwoorden analyses met Google Search Console.

Openbare bronnen voor zoekwoord analyses

Voor zeer interessante en gedetailleerde informatie over trends in de online markt voor reizen en tickets is het EMEA travel dashboard een geweldig instrument.

EMEA Travel Dashboard van Google

Google voert een doorlopend onderzoek uit naar het gedrag van doelgroepen ten aanzien van digitale media. Hiervoor worden steeds weer opnieuw duizenden mensen wereldwijd bevraagd. Het bijzondere aan deze bron is de mate van details en de graph builder waarmee zelf curated content gemaakt kan worden.

Consumenten Barometer graph builder

Bronvermeldingen bij dit blog

https://www.thinkwithgoogle.com/feature/personal-searches/#/
https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/build-your-mobile-centric-search-strategy/

Google
, ,

2 reacties. Reactie plaatsen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.
Je moet de voorwaarden accepteren voordat je het bericht kunt verzenden

Menu