Zoekmachine Optimalisatie (SEO) veelgestelde vragen (FAQ)

Wat is Zoekmachine-optimalisatie?
Wat zijn backlinks?
Wat is linkbuilding?
Wat zijn on-page SEO ranking factoren?
Wat zijn off-page SEO ranking factoren?
Wat is crawlen en indexatie en hoe werkt het?
Hoeveel letters mag de titel van een pagina bevatten?
Hoe kan ik pagina titels optimaliseren voor zoekmachines?
Wat is meta description en hoe kan ik die optimaliseren?
Uit hoeveel letters moet een meta description bestaan?
Wat is een afbeelding alt tekst en waarom is die belangrijk voor seo?
Waarom veranderen en schommelen rankings in zoekmachines?
Wat is Zoekmachine-optimalisatie?

SEO is een Engels begrip dat staat voor search engine optimization, wat zoekmachine-optimalisatie betekent. SEO staat voor een verzameling van technieken die gericht zijn op het optimaliseren van websites of internetpagina’s voor de vindbaarheid door zoekmachines.  Zoekmachines kennen waarde toe aan websites en internetpagina’s door middel van zogeheten zoekmachine ranking factoren. Dit zijn factoren als on-page keywords, PageSpeed en de author rank van een auteur. Zoekmachine optimalisatie behoort tot het domein van online marketing en is een discipline binnen de zoekmachine marketing. Bron: https://www.ensie.nl/daniel-mulder/seo Daniël Mulder tevens auteur van deze faq,

Google zoekresultaat voor ‘definitie seoDaniel Mulder op ensie.nl betekenis SEO

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het process van het vergaren en verdienen van backlinks met als doel het verhogen van de PageRank c.q. autoriteit van een website en voor hogere rankings in zoekmachines. Het is belangrijk dat het linkbuilden op een zorgvuldige wijze wordt uitgevoerd en in overeenstemming met de richtlijnen voor inkomende links van Google. Als dit niet zorgvuldig gebeurd of als er ‘verboden’ technieken worden gebruikt, dan kan dit een zeer nadelige uitwerking hebben op de rankings van een website.

Wat zijn on-page SEO ranking factoren?

On-page SEO ranking factoren zijn alle elementen die op een webpagina zelf aanwezig zijn en die van invloed zijn op zoekmachine rankings voor specifieke zoekwoorden. Voor effectieve optimalisatie worden met een zoekwoorden onderzoek vooraf de zoekwoorden bepaald. De twee belangrijkste on-page ranking dimensie zijn content en interne hyperlinks. De content is de basis waarop we worden gerangschikt, maar zonder interne links is het onmogelijk voor zoekmachines om deze content te ontdekken. Ook worden interne links gebruikt om pagina’s op een domein te rangschikken van minder naar meer belangrijk en dit op basis van de hoeveelheid interne links die een URL ontvangt. Andere on-page SEO factoren zijn alle zichtbare teksten, alle onzichtbare HTML-elementen in de paginabron en PageSpeed ​​factoren zoals caching en compressietechnieken voor afbeeldingen en bestanden.

Wat zijn off-page SEO ranking factoren?

Off-page SEO ranking factoren zijn alle elementen die zich niet op de webpagina zelf bevinden en die van invloed zijn op zoekmachine rankings. De belangrijkste off-page ranking dimensie is het aantal externe links dat naar een website of webpagina verwijst wat ook backlinks worden genoemd. Andere belangrijke dimensies zijn vertrouwen (SSL, domein leeftijd etc), reputatie (social media volgers, aantal shares etc) en lokalisatie / personalisatie (land en taal van de website etc). Tevens zijn het aantal reviews op de Google Mijn Bedrijf pagina van invloed op rankings en dit valt onder de reputatie van een website en bedrijf.

Wat is crawlen en indexatie en hoe werkt het?

Wanneer Googlebot een nieuwe website ontdekt dan zal die bij het eerste bezoek beginnen met het in kaart brengen van alle interne deep links op de voorpagina wat in feite pagina’s van de website zijn. Bij het tweede bezoek zal Googlebot de eerst volgende pagina op dezelfde manier crawlen. De eerst volgende pagina is de link op de voorpagina die het meest links bovenaan de pagina staat omdat crawlers van links naar recht en van boven naar beneden werken. Voor alle nieuw gevonden pagina’s zal Googlebot precies hetzelfde doen, namelijk alle interne links er uit filteren en opslaan als nieuwe pagina om later te indexeren. Nadat alle pagina’s zijn gevonden zal Googlebot deze opnieuw bezoeken voor de analyse van de inhoud daarvan en om te controleren of die opgenomen moet worden in de index.

Hoeveel letters mag de titel van een pagina bevatten?

Het optimale aantal tekens voor een paginatitel ligt tussen de 40 en 70 karakters en verschilt per zoekmachine en soms per apparaat binnen een zoekmachine. Wij adviseren om er daarvan zoveel mogelijk te gebruiken en niet minder dan 40 tekens.

Hoe kan ik pagina titels optimaliseren voor zoekmachines?

Titels zijn de belangrijkste ranking factor direct na het domein / URL trefwoorden. Het is cruciaal dat de titels van de pagina’s op een website volledig zijn en van hoge kwaliteit. Titels optimaliseren we door ervoor te zorgen dat ze relevant zijn, de juiste lengte hebben en dat zoekwoorden gebruikt in de titel ook in de URL van de pagina terugkomen.

Wat is meta description en hoe kan ik die optimaliseren?

Meta beschrijvingen (meta descriptions) beschrijven de inhoud van een pagina, of beschrijven afzonderlijke elementen op de pagina, voor het gebruik door zoekmachines. Zoekmachines geven de meta description van een pagina weer in de zoekmachine resultaten pagina (SERP) als tekst voor een zoekresultaat. Meta beschrijvingen zijn niet direct van invloed op de SERP positie van een pagina, maar zijn wel van invloed op de click through ratio als de pagina getoond wordt in SERPs.

Ook zijn metagegevens direct van invloed op het aantal pagina’s dat in totaal wordt geïndexeerd voor een website. Meer geïndexeerde pagina’s betekent meer traffic. Metagegevens zijn dus erg belangrijk voor SEO en indirect voor de ranking van pagina’s in Google Search. We moeten deze dus altijd invullen.

Uit hoeveel letters moet een meta description bestaan?

De optimale lengte van een meta description is 156 karakters en gebruik er hiervan zoveel als mogelijk.

Wat is een afbeelding alt tekst en waarom is die belangrijk voor seo?

Omdat teksten in afbeeldingen niet kunnen worden gelezen door zoekmachines gebruiken zoekmachines in plaats daarvan de tekst in de alt tag van een afbeelding. Wanneer een afbeelding gebruikt wordt als link en er verder geen tekst bij gebruikt wordt, dan neemt Google de alt tekst van de afbeelding als tekst voor de hyperlink. Is er geen alt tekst aanwezig dan is de tekst voor de link leeg en daardoor verdwijnt een deel van de seo waarde van deze link. Voor zoekmachines is het daarom belangrijk om een beschrijvende titel, ALT-tag en beschrijving mee te geven aan alle afbeeldingen die we gebruiken.

Waarom veranderen en schommelen rankings in zoekmachines?

Zoekmachines zoals Google Search veranderen regelmatig de manier waarop de rankings worden berekend en dit worden updates genoemd. Bij aanpassingen van deze berekening wordt dit meestal gedaan op basis van bestaande ranking factoren en soms op basis van nieuwe ranking factoren. Als er een grote update heeft plaatsgevonden aan hoe de rankings berekend worden dan zal dit veranderingen in rankings voor veel websites teweegbrengen. Alle rankings stijgen en dalen continue en dit omdat de concurrentiedruk ook continu verandert door bijvoorbeeld nieuwe spelers in de markt of omdat concurrenten meer zijn gaan investeren in seo. Veranderingen aan content en het toevoegen en verwijderen van pagina’s zijn ook van invloed op de rankings net als wanneer er nieuwe backlinks bijkomen of juist backlinks zijn verwijderd.

Als laatste is het belangrijk om te weten dat rankings soms grotere en soms kleinere abrupte veranderingen vertonen en dit is een normaal verschijnsel. Deze veranderingen zijn namelijk de manier waarop veel zoekmachines testen of nieuw berekende rankings daadwerkelijk een verbetering zijn in de praktijk of juist niet. Het is daarom nooit helemaal te voorkomen dat rankings schommelen maar bij snel stijgende rankings en bij nieuwere websites zijn de schommelingen vaak groter dan bij gevestigde websites.

Menu